Това сочи скорошно проучване за потребителските навици и предпочитания у нас, проведено от Danone
44% от българите считат екосъобразността и опазването на планетата за важни фактори при избора на хранителни продукти. Това показва скорошно проучване на Данон, проведено през м. март 2024 г. за трета поредна година във всичките пет държави от региона Централна и Източна Европа. Близо една четвърт от анкетираните (28%) споделят, че поне от време на време заменят някои храни от животински произход с алтернативи на растителна основа. При по-младите поколения се наблюдава все по-голям ръст на предпочитанията към храни на растителна основа пред тези от животински произход, като на най-голям интерес се радват напитките на растителна основа. Едва 7% от участниците в проучването са заявили, че са вегетарианци, вегани и флекситарианци, а 69% – че не спазват никакви диети.
Вкусът е най-важен за поколението Z, ползите за здравето – за възрастните хора
Близо 25% от анкетираните българи консумират растителни продукти поне веднъж седмично. При над 40% от хората на възраст между 18 г. и 24 г., основната причина за това е вкусът им, а за една трета – ползите за здравето. Цялостната статистика за потребителите от всички категории в България показва, че за над 50% ползите за здравето са основната причина при избора им на продукти на растителна основа, за 35% – това е вкусът, а за 14% е положителното въздействие върху планетата.
Проучването разкрива още интересни детайли, като това, че хората най-често консумират растителни напитки за закуска или като част от междинните им хранения. 20% от потребителите съчетават растителните напитки най-често с кафето си, 16% ги пият самостоятелно, а 15 % ги използват за десерти.
Любомир Спасов, изпълнителен директор Данон България, коментира: „Когато обмисляме какви нови продуктови иновации да предложим на нашите потребители, вкусът, здравословните ползи , както и грижата за опазване на околната среда са ключовите фактори за нас. Компанията е отдадена на устойчивото балансирано хранене и е лидер в движението за флекситариантството, водено от Alpro. Щастливи сме, че именно нашата марка Alpro е една от най-предпочитаните на пазара в това отношениe, като тя се развива с много бързи темпове през последните години предлагайки много и различни начини за консумация на продукти на растителна основа“.
Alpro е част от портфолиото на Danone от 2019 г. и предлага на българските потребители разнообразие от продукти на растителна основа (ядкови, оризови, соеви) – от напитки, десерти и ферментирали продукти до продукти за готвене. Продуктите на растителна основа са бъдещето на разнообразната диета, на балансираното хранене и на отговорната консумация с грижа към околната среда. С богатото си портфолио от брандове и продукти, Данон е ключова част от решението за по-устойчивото хранене.
Хранителни навици
Проучването изследва и склонността към спазване на диети и хранителни навици у българите. Две трети (69%) от респондентите казват, че не спазват определена диета. Тези, които го правят (31%), следват различни режими – от нисковъглехидратни до безглутенови. Флекситарианците са едва 2% от населението, а други диети на растителна основа са още по-малко популярни в страната. Любопитен факт във връзка с наближаващите празници е, че постът преди Великден е по-малко спазван в България, отколкото в съседни страни като Румъния и Унгария – едва 19% постят под някаква форма.
За Данон
Данон е водеща глобална компания за храни и напитки, работеща в три здравословни, бързо развиващи се и модерни категории: Основни млечни и растителни продукти, Води и Специализирано хранене. С дългогодишна мисия за осигуряване на здраве чрез храна за възможно най-много хора, Данон има за цел да вдъхнови по-здравословни и устойчиви практики за хранене, като същевременно се ангажира да постигне измеримо хранително, социално, обществено и екологично въздействие. Данон определи своята Renew стратегия за възстановяване на растежа, конкурентоспособността и създаването на стойност в дългосрочен план. С над 96 000 служители и продукти, продавани на над 120 пазара, Данон генерира €27,7 милиарда продажби през 2022 г. Портфолиото на Данон включва водещи международни марки (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, Evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic и други), както и силни местни и регионални марки (включително Aqua, Blédina, Bonafont, Cow & Gate, Mizone, Oikos и Silk). Компанията е регистрирана на Euronext Paris и OTCQX чрез ADR, част от водещите индекси за устойчивост, включително тези, управлявани от Moody's и Sustainalytics, както и Ethibel Sustainability Index, MSCI ESG Indexes, FTSE4Good Index Series, Bloomberg Gender Equality Index и Access to Nutrition Index. Амбицията на Данон е да бъде сертифицирана от B Corp™ на глобално ниво през 2025 г.
За Данон в България
Данон в България е представена от „Данон Сердика“ АД, която е иновативният лидер на българския пазар в категорията свежи млечни продукти и продукти на растителна основа (бадемови, соеви, оризови, овесени и др.) чрез марките си Активиа, Актимел, Данонино, Алпро, На баба, Yopro, Фантазия, Данет. Мисията на DANONE като компания е да осигури здраве чрез своите продукти на възможно най-голям брой хора в целия свят, следвайки визията си за „Една Планета. Едно Здраве.“ (One Planet. One Health).
www.danone.bg